Vilken hundras passar oss?

Hej! Jag och min sambo funderar på att skaffa hund inom snar framtid men vi velar gällande hundraser då vi vill ha RÄTT hund.
Jag är en lugn social person som vill ha en hund som är social, (hälsar på främlingar), glad, busig, barnkär och tålig (då barn inte är så långt fram i tiden heller) men vi vill gärna skaffa hunden först.

Min sambo vill däremot ha en kund som han kan träna med, gå ut och springa osv.
Vi vill båda ha en mellanstor-stor hund, som inte kräver alldeles för mycket. Jag har hundvana sen tidigare då jag ägt en spets, som jag kände var väldigt perfekt förutom att hon gärna ville bitas och hon var väldigt liten. För min del måste hunden inte vara super dresserad, jag tycker busighet är oerhört charmigt, min enda rädsla är att hunden ska bita våra framtida barn eller skälla för mycket eller jaga andra djur.
Vi vill INTE ha någon typ av kamphund.

Vilken hundras ska vi ha?

Kommentarer

  • Hej Emma,
    Valet av hundras blir ett mycket personligt val, därför är det svårt att råda att det dessutom finns över 300 hundraser att välja bland gör det inte lättare.

    Därför är mitt råd till er att besöka köpahund.se där finns det bilder och information över de hundraser som finns i Sverige.

    Lycka till!

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.