Kan en icke FCI godkänd hundras registreras in i SKK?

Jag vet att en FCI-godkänd ras, registrerad i en FCI-ansluten kennelklubb kan omregistreras till SKK men hur är det med en ras som är reggas i en utländsk FCI-ansluten kennelklubb men som (ännu) inte är godkänd av FCI?
Kan den reggas in i SKK eller räknas den i Sverige som blandrashund?
Exempel: på WDS i Saltzburg ställdes Continental Bulldog och rasen registreras numer t ex i VDH men den är inte FCI godkänd än

AKC har olika typer av registreringar - full och limited. Går båda att regga in i SKK eller är det bara "full" som duger? Om "limited" får registreras i Sverige, får dom då avelsförbud?
Bakgrund till frågan: jag vill följa SRD & RAS och i min ras (mops) innebär det att jag av hälsoskäl vill ha en "moderat" extriör snarare än den en amerikansk uppfödare tror mest showig

Vissa länder/kennelklubbar tillåter fler färger/teckningar än vad som står med i FCIs (SKKs) rasstandard. Om en felfärgad hund är reggad i en FCI-ansluten kennelklubb, kan dess avkomma reggas in SKK (om den först reggats i en FCI-kennelklubb i det land den föds)? Eller blir det en blandis av den?
Och om man får regga in den - får den avelsförbud p g a att den har felfärgade djur i stamtavlan?
Vad händer om valpen i sig är felfärgad? Får den registreras i SKK? Och får den avelsförbud?
Bakgrund: jag vill inte importera en hund och sen upptäcka att jag inte får tävla med den eller ha den i avel om den blir bra (har en bekant som importerade en tvåfärgad pudel till Norge utan att kolla reglerna först)

Mvh
/Erika

Kommentarer

  • Hej Erika,

    Om en icke FCI godkänd hundras importeras till Sverige och man vill att rasen/hunden ska registreras i SKK, måste man inkomma med en ansökan.
    Ansökan ska b la innehålla en rasstandard, samt information om hur populationen ser ut i rasens hemland samt i Sverige och övriga världen.
    Ansökan ska först behandlas i SKKs Avelskommitté därefter CS och slutligen NKU (Nordisk Kennel Union).
    När det gäller frågan om avelsspärr så sätter inte SKK en avelsspärr på en hund pga att den har "fel" färg enligt rasstandarden, eftersom SKK verka för att minska antalet avelsrestriktioner som inte är relaterade till hundrasernas sundhet.

  • Finns det några skrivna kriterier som rasen ska uppfylla för att klara kraven för ett godkännande i NKU?
    Tex. minsta antal individer i Sverige, Norden?

  • Hej Josefin, Det finns inga skrivna kriterier från NKU men SKKs AK är noga med att det finns en bred population i Sverige som går att registrera . SKK godkänner endast stamtavlor från FCI samt några stora kennelklubbar som står utanför FCI som USA, Storbritannien och Kanada.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.