Vilken ras ska vi välja?

Hej
Vi är pensionärer sedan 10 är tillbaka. Vi har haft en hund (Labrador) i 10 år. 2015 måste vi tyvärr avliva honom p g a sjukdom. Saknaden är stor så vi skulle gärna vilja skaffa en hund igen. Vi vill ha en mellanstor tik (vi älskar Labradorer men vi inser att  den är för stor för oss nu). Vi har inte så stor kännedom om hundar så därför undrar jag om ni kan ge oss några förslag på raser som skulle passa oss. Vi är ute och promenerar mycket - När vi hade hund tidigare var vi ute och promenerade 3-4 timmar om dagen
Vi har fått förslag på en Labradoodle men vi är inte villiga att betala 35-45 000 kronor för en valp.

Kommentarer

  • Hej Monica,

    Vad roligt att ni funderar på att köpa hund igen!

    Att hjälpa någon man inte känner personligen att välja ras är väldigt svårt. Dels så finns det så många raser, och vi som handläggare har tyvärr inte tillräckligt med kunskap om alla dessa raser för att kunna avgöra vilken som skulle passa en person och dess livsstil. Vi finns dock här för att komma med råd och tips.

    Framförallt så skulle jag tipsa om vår hemsida www.köpahund.se här kan du hitta rasbeskrivningar, uppfödare som vi rekommenderar samt så har uppfödarna tillgång till att annonsera vid aktuell valpkull.

    När man har läst runt på de raser man kanske är lite extra intresserad av skulle jag rekommendera att man vänder sig till rasklubben eller uppfödare för mer frågor kring just rasen. Rasklubben har alltid en styrelse, oftast valphänvisare samt avelsråd. Valphänvisaren kan säkerligen hjälpa med mer information om rasen men även resterande medlemmar i klubbens syrelse!

    Innan man bestämmer sig för en hund skulle jag även rekommendera att man kontaktar uppfödare för att få komma på besök och träffa personen samt deras hundar. I många raser kan uppfödarnas mål med uppfödningen skilja och det kan därför vara bra att ta kontakt med olika uppfödare för att skaffa sig en uppfattning om olika typer på hund. Det är även viktigt att man hittar en uppfödare som man känner förtroende för och kan ta hjälp av under valpensuppväxt och liv.

    Jag hoppas att dessa tips kan hjälpa dig en liten bit på väg och har du fler frågor kring framtida hundköp så tveka inte att höra av dig!

    Bifogar lite intressanta länkar
    Hundraser
    Köpahund.se
    Att köpa hund

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.