Verksamhetsberättelse

Hej, om årsmötet har godkänt verksamhetsberättelsen, är innehållet då ansett tagna? Gäller en diskussion om topplistor där styrelsen 2017 tagit beslut om ändring av topplistorna, medlemmarna ser inte detta i årsmötesprotokollet, det nämndes muntligen, utan bara i verksamhetsberättelsen och tycker inte att det gått rätt till. Informationen om ändringen skulle lagts ut på hemsidan direkt efter årsmötet, men det gjorde jag inte förrän nu, man kan anmäla sin hund fram till årsskiftet. Eftersom jag är helt ny och oerfaren ordförande så vill jag att det ska gå rätt till
MVH Annika

Kommentarer

  • Hej,

    Eftersom årsmötet inte fattat beslut om topplistorna så finns det ingen anledning att skriva om dem i årsmötesprotokollet. Däremot bör styrelsens beslut vara protokollfört från det aktuella styrelsemötet.
  • Utdrag från ett styrelseprotokoll:
    Under punkten utställning : Ta fram en deltagarrosett, 2 olika topplistor för tik och hane på prov under 3 år
    Under Punkt 6 i protokollet:
    Beslutsfrågor: Beslut tagna, i samband med diskussioner, vid resp. punkt
    Gäller detta som ett godkänt beslut när det inte står i anslutning till punkten utställning?
    Verksamhetsberättelse 2017-2018
    Godkändes av årsmötet
     Detta stod som en punkt: I en grupp (utom styrelsen) har man diskuterat topplistor och klubbcert m.m, man kom fram till och styrelsen antog deras beslut, att fr.o.m 2018 så ska det finnas 1 lista för hanar och 1 lista för tikar
    Jag tycker att det verkar tydligt att två listor gäller men bara för att det inte togs upp i årsmötesprotokollet så protesteras det. Behöver vi ta upp det på nästa årsmöte?
    MVH Annika
  • Hej,

    Beslut som styrelsen fattar ska behandlas vid styrelsemöte och protokollföras. Om det är en kommitté till styrelsen som beslutat i frågan ska kommittén någon gång före beslutet fattas ha delegerats rätten att fatta ett sådant beslut från styrelsen.

    Vill styrelsen att årsmötet ska besluta i frågan ställer styrelsen proposition till årsmötet genom att ärendet förs upp på årsmötets dagordning. Årsmötet behandlar propositionen och beslutet som fattas vid mötet protokollförs.

    Det är alltså inte möjligt att fatta ett beslut genom att föra in en text i verksamhetsberättelsen och få den godkänd av årsmötet. Har styrelsen redan fattat beslutet ska det finnas protokollfört, vill styrelsen att årsmötet ska fatta beslut i frågan ska det hanteras enligt ovan vid nästa årsmöte.

    Hoppas att jag lyckades reda ut frågan, annars är du välkommen att ta kontakt med mig via telefon: 08-795 31 17.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.