Vem ska ombesörja transporten enligt SKKs köpeavtal för hund med bibehållen avelsrätt?

Hej!
Vi köpte en hund ifjol (2017) och tecknade ett avtal med bibehållen avtalsrätt.
Vem ska stå för kostnaderna för transporten av hunden vid parning om inget särskilt avtalats?
Hur ser ni på det om säljaren är bosatt i Sverige och köparen i Finland, vem betalar kostnaderna då?
Ska säljaren ordna transporten tillbaka till köparen efter valpning?

Kommentarer

  • Hej Janne,

    Uppfödaren/säljaren ansvarar för samtliga kostnader som avser parning, valpning och uppfödning, inklusive kostnader som kan knytas till erforderliga veterinärundersökningar. Kostnader till och från parning ingår bland dessa kostnader.

    Om säljaren har valt att sälja en hund enligt SKKs köpeavtal för hund med bibehållen avelsrätt till en köpare i Finland så utgår jag från att säljaren tagit i beaktande transportkostnaderna som detta medför för denne.

    Transport till säljaren för valpning ska ombesörjas av säljaren. Avtalet reglerar dock inte vem som ska hämta/lämna hunden efter att säljarens avelsrättigheter utnyttjats och hunden således övergått i köparens ägo utan detta är något som man som köpare och säljare själva får komma överens om.

    Med vänliga hälsningar,

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.