Vem övergår hunden till om ägaren avlider?

Hej!

Har letat efter svar men inte hittat ngt ang:
Vad som händer med hunden om olyckan skulle vara framme och ägaren avlider. Vem får hunden då? Kan man som ägare i förväg skriva ett dokument eller fylla i ngn blankett som säger vem hunden ska gå till om det skulle hända?

Tacksam för svar. 😀

Kommentarer

  • Hej Liisi,

    Om ägaren avlider övergår hunden till eventuellt dödsbo. Hunden kan liksom övrig egendom överlåtas till annan i ett testamente. Man kan således i ett testamente, som är ett juridiskt bindande dokument, testamentera bort hunden åt en särskild person.

    Med vänliga hälsningar,
  • Kan man skriva ut ett sådant juridiskt dokument eller hur får man tag på dessa?
  • Hej Jennie!
    Vi tillhandahåller inga sådana mallar. Ett testamente kan man skriva på vilket papper som helst, bara formkraven för bevittnande är uppfyllt. Jag råder dig ändå att kontakta en juridisk byrå för hjälp med upprättande av testamentet såväl som tips och råd om hur det ska förvaras.
    Agneta Juridiska
  • Men om människan i dödsboet inte vill ha hundarna då ?

  • Hej Marie!

    Om den som ska ärva hundarna inte vill ha dem, så behöver vederbörande dödsbodelägare (den som skulle ha ärvt hundarna), frånsäga sig sin rätt till dessa. Detta kan göras genom arvsavstående eller arvsöverlåtelse. För att avstå från, eller överlåta arv behöver dödsbodelägaren lämna in ett meddelande till Skatteverket i samband med inlämnandet av bouppteckningen. På deras hemsida kan du läsa mer om avstående och överlåtelse av arv.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.