Vem betalar försäkringen på foderhund?

Detta är reg.nr. på den hund jag är fodervärd, ska jag betala hela hundförsäkringen som jag nu gör. 968000010557582 Amerikansk cocker spaniel.

Kommentarer

  • Hej Elisabeth!

    Det är upp till er som avtalsparter att bestämma vem som ska bekosta foderhundens försäkring. Det vanligaste är att det är fodervärden som bekostar försäkringen. Hunden bör alltid vara försäkrad och största delen av hundens tid och liv tillbringas hos fodervärden.

    Många väljer att använda sig av uppfödarens försäkringsbolag eftersom uppfödare generellt sett har bättre rabatter och försäkringen blir därmed billigare. Det är helt okej att göra så men ändå låta fodervärden står för kostnaden då båda parter tjänar på detta. Uppfödaren/överlåtaren vet att hunden har en bra försäkring och fodervärden får en bra försäkring till ett bättre pris än om fodervärden själv tecknat en likvärdig försäkring.

    Har du ytterligare frågor är du välkommen att kontakta SKKs juridiska rådgivning för våra medlemmar.
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.