Vem är ägare vid skilsmässa?

Ett gift par har skiljt sig. Dom har 5 hundar vilka mannen står som ägare på. Har kvinnan rätt till hälften av hundarna eller är dom mannens privata egendom?

Kommentarer

  • Hej,

    Förutsatt att man inte har upprättat äktenskapsförord så ingår alla hundar som makarna köpt i det gemensamma giftorättsgodset, oavsett vem av makarna som köpt dem. För att hundar ska kunna utgöra enskild egendom krävs ett äktenskapsförord, ett sådant kan man upprätta innan eller under äktenskapet.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.