Valptänder som ska dras, vem betalar?

Om en valp har mjölktand som behöver dras ut, är det uppfödaren som ska stå för den kostnaden, (som om det vore ett dolt fel)? Finns det någon regel om från och med vilken ålder på valpen i så fall?
Om det händer en valp som finns hos fodervärd, vem står för kostnaden då?

Kommentarer

  • Hej Eva!

    Valptänder som behöver dras bekostas normalt av köparen/ägaren till valpen. De flesta försäkringsbolagen ersätter denna typ av tandreglering, dvs det ingår i hundens individuella försäkring.

    En fodervärdsavtal ses som ett avbetalningsköp. Överlåtaren bekostar allt som har med avel, parning och meritering som krävs för avel (och utställning om sådana rättigheter har behållits). All annan vård bekostas av fodervärden så om det gäller tänder är det normal vård som fodervärden/blivande ägaren bekostar.
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.