Valpning

Hej.

Jag undrar om man kan lämna in en dräktig hund på en kennel eller något liknande för att få valpningen gjord och sedan så att säga hämta ut dem när allt är klart?

MVH\Jim

Kommentarer

  • Hej Jim,

    Nej detta är inte en tjänst som jag hört ska finnas. Enligt Jordbruksverkets regler så får inte en dräktig tik transporteras de två närmaste veckorna före beräknad valpning. Tiken får inte transporteras tidigare än 1 vecka efter valpningen.

    Att vara uppfödare innebär mycket ansvar och just denna stund tillsammans med din hund är något av det fantastiska med uppfödning och en del som du borde uppleva.
    Om man känner sig osäker så skulle jag rekommendera dig att ta kontakt med en uppfödarkollega och fråga om personen har några tips eller kanske till och med kan vara med dig då det är dags.
    Vi på Svenska Kennelklubben har även utbildningar uppfödarutbildningar som man kan delta på för att få mera kunskap inom området.

    Lycka till i framtiden!

    Med vänliga hälsningar,

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.