Valpfabrik

Jag undrar hur jag som privatperson går tillväga vid misstanke om att en kennelägare ägnar sig åt valpfabrik. Kan jag anmäla anonymt? Hur gör jag?

Kommentarer

  • Hej M!

    Såvida kenneln inte bryter mot något regelverk (svensk lag eller SKKs regelverk) finns det inget som hindrar en kennelägare från att ägna sig åt stor uppfödning. Det är tillåtet att hålla hundar i kennelanläggningar så om tillstånd finns för större uppfödning (§ 16-tillstånd som länsstyrelsen utfärdar) är det inget som är anmälningsbart. Om uppfödaren däremot saknar tillstånd kan du kontakta länsstyrelsen, detsamma kan du göra om hundarna inte får den tillsyn; mat/vatten och rastning som de ska ha.

    Om uppfödaren bryter mot SKKs regelverk på något sätt går det också bra att kontakta den juridiska avdelningen och meddela detta. Att uppfödaren har många hundar och stor uppfödning är dock ingen grund i sig.
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.