Kan jag avla på en tik där släkting har patella luxuation?

Vår Jack Russel tik har en "farmor" som har diagnosen patella luxation. I övrigt ser det bra ut i hennes släkttavla, 6 led.  Kan vi ha henne i avel eller är det olämpligt?

Kommentarer

  • Hej Beatrice

    Vad gäller patella ser man till den aktuella individen först och främst. Jack russel terrier har inget krav på patellaundersökning före parning men om du vet att en släkting till tiken har patella kan det vara bra att undersöka tiken före parning. Rasklubbens rekommendation är att såväl ögonlysa som patellaundersöka en jack russel före parning. Om din tik är patellaundersökt utan patella finns inga hinder för att låta henne gå i avel.
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.