Valp som inte vilar

Hej, jag har en jakt Cocker. Så fort jag reser mig sp skall han följa med, mao får sällan någon avslappnad vila. jag läste att man inte skall väcka en hund som sover detta gör jag med andra ord hela tiden.

Kommentarer

  • Hej Mikael,
    Du skriver inte hur länge du har haft din valp eller hur gammal den är men i regel brukar en valp när den har gjort sig hemmastad och är trygg i sin miljö kunna slappna av och sova trots störningar.
    Men i vissa fall får man hjälpa sin valp på traven och det finns så klart många olika sätt men lättast brukar vara att där valpen sover på natten också blir valpens sovplats på dagen t ex har man kanske valpen i en liten hage vid sin säng och då får man lära sin valp är där sover man och är trygg.

    Lycka till!

  • Hej, tack för svaret. Min Cocker är 18veckor. jag har försökt och skapa en inhägnad åt honom men efter en liten stund så börjar han skälla och gny. Vet inte varför det är så hemskt, jag kan gå ut ett par timmar utan problem (har övervakningskamera på honom). Några andra tankar? även när han sover som djupast vaknar han så fort jag reser mig upp och följer efter.
  • Hej Mikael,

    Jag tror att detta är en mognadsfas i valpens liv och den måste få tid på sig att vänja sig vid en ny miljö och allt som det innebär, just nu är du den tryggaste punkten i valpens liv och därför väljer den att följa med dig.

    Om du reser dig för att göra saker medans hunden sover och den följer med så skulle jag inte ge valpen någon uppmärksamhet utan endast göra det jag planerat att göra och hoppas på att det kan hjälpa inför framtiden.

    Förhoppningsvis så kommer din valp att förstå att det inte ger någon "utdelning" att alltid följa med dig hemma.

    Lycka till!

    Med vänliga hälsningar,
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.