Valp själv hemma?

Hej!

Har en renrasig Amstaff tik på 4 månader. Då min man jobbar hemifrån och jag deltid har hon sällskap större delen av tiden. Dock händer det att vi ibland (ca 3 gånger/vecka) behöver lämna henne ensam. Det brukar då bli mellan 1-3 timmar. Vi har övat henne successivt och ser alltid till att rasta och aktivera henne en stund innan vi ska vara borta, samt ger henne en stund av varva ner. Vår uppfattning är att hon endast verkar trygg och glad när vi kommer tillbaka, vi har aldrig hört eller märkt att hon skulle vara stressad eller orolig av att bli lämnad. Vi har heller aldrig hört att hon gnäller eller skäller när hon är själv (ex genom dörren när vi går/kommer hem). Hon tuggar inte sönder något eller gör sina behov inomhus (endast vid något enstaka tillfälle). Hon verkar mest sova då vi är borta.

Nu har vi dock fått återkommande kritik av en släkting som anser av vi gör helt fel i att lämna henne själv när hon är så liten.
Vi är såklart väldig måna om vår kära hunds välmående och skulle försöka hitta alternativa lösningar om vi upplevde henne som det minsta stressad av att bli lämnad.

Har ni några råd eller tankar kring huruvida vi gör fel i att lämna henne själv?

Mvh

Kommentarer

  • Hej Jenny!

    I jordbruksverkets föreskrifter kan man läsa att en hund som hålls inomhus ska ha regelbunden rastning med hänsyn till hundens ålder och hälsotillstånd. I allmänhet säger man att en vuxen hund bör rastas var sjätte timma, men givetvis behövs det oftare än så med en hund som bara är 4 månader som i ert fall.

    Här kan du läsa mer om att lämna hund ensam hemma.

    Vänliga hälsningar

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.