Valp med dolt fel och ny valp från samma kennel som nu återlämants

Köpte en valp för något år sedan från en husky kennel utanför Stensele i Västerbotten, valpen dog strax innan hon fyllde tre år. Jag var vid tillfället på akuten och fick inget veta men valpen åkte in brådskande till Umeå då hon spydde blod. Väl framme var det försent, hon hade blod i lungor. Något neurologiskt fel och ett hjärtfel sedan födseln, ögonen var svarta och hon försökte bita sig i svansen.. Trots ua vid besiktningen. Fick tillbaka summan för hunden efter många om och men, men inget mera. Är detta rätt?

Köpte en valp till därifrån ett tag senare men då jag fortfarande hade för ont efter ryggoperation så fick jag lämna tillbaka henne dagen därpå, hade inte skrivit på några papper ännu då uppfödaren skulle skicka dem till mig. Men då det avbröts så snabbt så fick jag aldrig hem de papperna. Fick tillbaka 20 eller 30 procent mindre än vad jag betalat dagen innan. Är det också ok?

Kommentarer

  • Hej Frida

    Vad gäller din första hund avled den strax innan den skulle bli tre år gammal. Det är då inte längre en valp utan en vuxen hund. Eftersom hunden visade sig lida av ett dolt fel fick du tillbaka köpeskillingen. Du har även rätt till de utgifter du haft till följd av skadan/felet, upp till valpens pris, dvs om du hade vårdkostnader vid det tillfället då hunden dog har du rätt att få även dessa täckta av säljaren/uppfödaren, upp till hundens pris.

    Vad gäller hund nummer två har SKK som krav att man ska teckna köpeavtal i samband med köp och leverans men det är ett krav SKK har och inget som påverkar ert avtal. Vad gäller återköp är det ingen rättighet enligt konsumentköplagen så om en uppfödare tar tillbaka en hund är det på ren goodwill och inte till följd av lagkrav. Enligt SKKs rekommendationer bör 80 % av köpeskillingen återbetalas om återköpet sker inom 14 dagar efter leverans. Om du därför fick tillbaka hela köpeskillingen minus 20 % är det helt i enlighet med SKKs rekommendationer. Eftersom säljaren inte har några skyldigheter blir det i slutändan en avtalsfråga mellan säljare och köpare.

    Agneta Juridiska
  • Oj, menade att valpen var nästan tre månader gammal, inte tre år. De stod ej för veterinärkostnaderna.

    Ok de hade skrivit i sitt avtal att de tar tillbaka valpen om det inte skulle fungera, det sa dem även till mig dagen jag hämtade valp 2. Men dagen därpå nämnde de procenten, aldrig någonting innan.
  • Hej igen!

    De kostnader som inte täckts av din försäkring, samt självrisker etc som har direkt samband med det medfödda felet ska ersättas av säljaren. Om de inte uppfyller sina skyldigheter kan du kontakta SKK och se om vi kan hjälpa till. Mejla till ukk@skk.se i så fall.

    Att de inte nämnde procenten saknar betydelse. De har ingen skyldighet att återta hunden och därmed blir det upp till er att komma överens om villkoren, vi har rekommendationer och de verkar ha följt dessa.
    Agneta Juridiska
  • Ok tack då vet jag! Hann dessvärre inte försäkra valpen innan jag hamnade på akuten.
    Uppfödaren har väl ingen skyldighet att sälja valparna försäkrade tills 3 månader eller dylikt?
    Jag ska kontakta dem och se vad de säger om veterinärkostnaderna, blir det något strul så mejlar jag.
    Tack!
  • Hej igen!

    Nej, någon skyldighet att hålla sina hundar försäkrade har inte uppfödarna, lika lite som valpköparna. Många försäkrar valparna mot dolda fel men det är inte heller någon skyldighet. Eftersom veterinärvården är dyr idag rekommenderar SKK såväl säljare som köpare att hålla hundarna försäkrade, men som sagt det är bara en rekommendation.
    Agneta Juridiska
  • Har försökt mejla er på Ukk@skk.se, men inget svar ännu. Nu syftar uppfödaren på att vi inte har skickat något papper från vet.utredningen, vilket vi gjorde då dom bad om det för att vi ens skulle få tillbaka köpeskillingen. Samt att dom har gjort rätt som enbart betalat kostnaden för hunden, inte för veterinärkostnaderna.

    Har problem med att få fram dessa papper från Vännäs, och uppfödaren behöver veterinärens utredning och kopia på kostnaderna innan de kan kontakta sin advokat.

    Undrar också lite kring hund nr två, de sålde henne trots att hon hade ett överbett. Fick då bland annat inte avla på henne, vilket inte kom fram till en början. Kan man sälja hundar med vissa defekter? Eller är det mera allvarliga "fel" man bör tänka på? Likaså registrerar de vissa kullar men eventuellt inte andra. Är det också något man får göra?

    Och då Bonny dog ville dem att jag skulle skicka tillbaka mina köpes papper på henne för att själva skriva in att hon var bortgången osv, men dessa behöll jag då det trots allt var min valp. Är det också något som är vanligt?
  • Hej igen Frida

    För ytterligare svar från vår juridiska avdelning, mejla juridik@skk.se eller ring den juridiska rådgivningen på 08-7953090, se telefontider på hemsidan. För juridisk rådgivning krävs medlemskap i SKK.

    Agneta Juridiska
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.