Hur länge kan man lämna en valp ensam hemma?

Hei. Etter å ha lest ulike åsikter på mange hundesider så blir man usikker på hva som er försvarlig når det gjelder å la en valp väre ensam hemma. Min tanke var å hente valpen når den er rundt 10 veckor. Om man da er hemma med valpen i rundt 4 veckor der man tidlig begynner å läre valpen å väre hemma ensam. Er det da uforsvarlig å la valpen väre 2-3 timer ensam hemma etter disse 4 veckorna?

Kommentarer

  • Hej Karin,
    Hundar är flockdjur och trivs inte att vara ensamma. Enligt svensk lag får man inte heller lämna hunden utan tillsyn för länge.
    En tränad vuxen hund brukar klara av att vara ensam totalt 5 timmar per dag. En åttaveckors valp kan däremot oftast inte vara ensam alls utan måste tränas.

    Börja träna valpen att vara ensam så snart den har börjat känna sig hemmastadd i sin nya familj. Till en början lämnar du den endast korta stunder och den bör vara ordentligt rastad och gärna lite trött. Lämna dock inte valpen direkt efter att den har varit ute och lekt vilda lekar med andra hundar eller med barn, eftersom den då är uppe i varv. Gör ingen stor affär av att du går och om valpen sover ska du absolut inte väcka den och göra den uppmärksam på att du lämnar den. Utnyttja naturliga situationer i vardagen till att träna ensamhet, utmärkta tillfällen är då du kasta sopor, gå till tvättstugan, hämta posten etc.

    Hundar är individer och en del lär sig snabbt att vara ensamma ett par timmar utan problem. Andra tycker att det är jättejobbigt att vara ensamma i bara 10 minuter, så att tro att man kan lämna valpen hemma 2-3 timmar när den är ca 12 veckor är nog lite väl optimistiskt.

  • Hei igjen.
    Når tenker du en valp er gammel nok til å være alene i 2 timer av gangen etter å ha tilvendt valpen på rett vis? Vet jo at dette kan være veldig individuelt så klart.

  • Som jag skrev är det väldigt individuellt så det går tyvärr inte att svara på.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.