Val av hundras

Hejsan. Jag och min sambo är sugna på att skaffa hund. Vi har börjat kolla på cavalier king charles spaniel, fransk bulldog, mops, keeshond och eurasier. Vi vill ha en sällskaps hund som vi kan aktivera med t.ex agility och spårning. Vi vill inte att hunden ska ha jakt i sig och det ska vara en hund som kan vara och umgås med barn.

Kommentarer

  • Hej Maria,
    Vad roligt att ni funderar på att köpa en hund, att äga en hund är en förmån alla borde få ha i sitt liv. Alla hundraser kan umgås med barn, hur hunden blir med barn beror på er och de erfarenheter hunden får i livet. Att träna agility och spåra kan i princip alla hundar utföra mer eller mindre bra, så där beror det på vilken ambitionsnivå ni har. Att inte förfölja vilt "jaga" är något man kan träna de flesta hundar att inte utföra men vissa raser är betydligt svårare än andra och ni har inte valt att titta på en sådan hundras. Vilken hundras ska ni då välja? Det kan jag tyvärr inte svara på utan det måste ni själva fundera på, mitt tips är dock att läs om raserna. Vad är fördelarna och vad är nackdelarna med respektive hundras och ta god tid på er.

    Besök gärna SKKs webbsida www.kopahund.se och ett stort lycka till!

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.