Val av hundras!

Hej! Jag undrar om ni kan hjälpa mig att hitta en lämplig hundras/korsning? Jag vill ha en mellanstor till liten hund, ca 30-40 cm hög. Det är viktigt att den är lugn och trygg, absolut inte nervös eller osäker! Den ska vara pigg och alert utomhus och lugn och go inne. Jag vill ha med den på jogging och promenadrundor, längdskidåkning och någon fjälltur. Vill ha en lättlärd, pigg, arbetsvillig glad och lyhörd hund! Utan att den kräver FÖR mycket aktivering. Jag gillar att träna lydnad och gärna lite agility. Det är viktigt att jag kan ha den lös och att jag kan ta med den lite överallt. Inte för mycket jakt alltså. Lugn och trygg i nya miljöer och människor. Passa med katt, höns och får. Jag bor på landet i en stor villa med 5000 m2 tomt. Jag önskar ha en fällfri päls men inte för mycket och lång päls. Ska vara hyfsat lättskött och enkel att tvätta av efter uteturer. Kanske låter det som en drömhund i fantasin, men kan ni ge tips på raser som passar in i mycket av detta? Jag vill ha en blandras! Går det att ringa till er och diskutera?

Mvh Anna 070-3660826

Kommentarer

  • Hej Anna!

    Vad roligt att du funderar på att köpa hund 😀

    Angående val av hundras är det något vi besvarat i ett tidigare inlägg, det hittar du här.

    Tyvärr är det svårt för oss att hjälpa dig över telefon då vår telefontjänst "allmänna hundfrågor" riktar sig mot att hjälpa dig med tips och råd inför ditt hundköp (t.ex vad för papper ska följa med hunden osv), men när det kommer rasspecifika frågor hänvisas man till rasklubbarna som kan raserna bättre än vi som handläggare. Och när det i detta fall handlar om en korsning blir det ännu svårare och jag har tyvärr ingen jag kan hänvisa dig till!

    Men jag önskar dig lycka till med ditt hundköp!

    Vänliga hälsningar

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.