Vad Tycker ni Seriös eller Oseriös Säljare

https://www.blocket.se/uppsala/Chihuahua_Papillon_75095099.htm
Hej får väl börja med att säga att jag var impulsiv samt otroligt Naiv ang
Annonsen ovan.
Jag ringde och pratade med annonsören samtidigt som jag fastnade för
Valpen och ställde frågor allt kändes så rätt då vi pratade en längre stund.
Jag tingade en valp rakt på telefon och swishade 2000kr vilket man inte skall göra.
detta skedde På en Söndag kl 18:00 väldigt impulsivt erkänner jag sedan kom frugan
från Jobbet på kvällen och vi diskuterade fram och tillbaka att vi så gärna ville ha
en vovve igen. Då våran Tik fick somna in i januari hon blev 12 år.
Vad jag inte tänkte på var att det var 13år sedan vi hade en valp sist
och att barnen var små samt frugan var sjukskriven då så allt flöt på jättebra
för som alla vet sådan man inte lämna en valp ensam dom närmaste månaderna
ensam knappt något alls. Det gick självklart upp ett ljus för mig att jag måste kontakta
säljaren/uppfödaren så fort som möjligt och tala om mitt fatala misstag
pinsamt värre förstås jag borde ha vetat bättre självklart.
Nåväl Jag tingade valpen Söndag 27 augusti kl 18:00 den skulle isåfall vara lev klar den 4 september ringde tillbaka Måndag morgon
28/8 kl 09:00  det hade gått ca 15 Timmar ingen svarade så jag skickade ett Sms och sa att tyvärr det kommer inte att gå då vi har ett antal timmar som  glappar mellan jobben vi jobbar olika frugan och jag och sa att jag var hemskt ledsen över att jag grusat hennes förhoppningar. Hon svarade med ett Sms sent på kvällen och var besviken på mig.
Jag svarade att jag ville kontakta henne så fort som möjligt så att hon inte skulle
behöva dra på sig kostnader i onödan och sa att jag är villig om jag ställt till med
oreda att låta henne behålla 1000kr för att hon på något vis hunnit boka hembesiktning
och skulle få boka om den. Det stog i annonsen att pengar inte återfås vid avbokning
inga papper är skrivna utan bara ett överförings bevis på Swish.
Vi pratade inte ens om det när jag swischade över pengarna allt var frid och fröjd.
För mig handlar det inte om Pengarna utan om principen misstag kan begås men samtidigt så kan misstag rättas till också.
Jag skulle aldrig ens komma på tanken om att skaffa ett djur som vi inte kan ta hand om. Jag trodde säljaren skulle bli glad av att höra min bekännelse och att djuret
självklart kommer i första hand.
Hon är inte det minsta villig att ens betala 1000kr tillbaka till mig svarar inte i telefon
har svarat undvikande på SMS.
Att jag som köpare begått ett misstag utan att ens tänka mig för står jag för 100%
och känner att pengarna är bortblåsta det får jag ta.
Jag ville bara göra rätt för mig och meddela i god tid det gick 15 timmar.
Så vad tycks är det en Säljare med Goodwill eller... Hon hänvisade iallafall
om Skk,s regler när jag frågade om att det vi gjort verkligen är Juridiskt bindande.
Kan bara säga att om jag var desperat efter en hund men ångrade mig på en gång
och insåg mitt misstag och ville rätta till det. Så är väl denna säljare ännu mer desperat girig eller.....
Mvh Micke Johansson

Kommentarer

  • Hej Michael

    Tyvärr är annonsen borta varför jag inte kan se annonsen och heller inte vet om uppfödaren är medlem i SKK eller ej. Som uppfödare inom SKK har man en skyldighet att följa SKKs grundregler. Dessa stadgar att säljaren är skyldig att teckna ett köpeavtal när man tar handpenning. Om uppfödaren är medlem i SKK har denne således brutit mot SKKs interna regelverk om denne mottog handpenning utan att samtidigt teckna ett underskrivet köpeavtal.

    Däremot har det framgått av annonsen att handpenningen är förverkad vid avbokning och denna rättighet har man som säljare, om detta överenskommits mellan parterna, konsumentköplagen 41 § 3 punkten. Säljaren har därmed inte agerat felaktigt utifrån lagstiftningen, enbart utifrån SKKs regler (om säljaren är medlem i SKK).
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.