Vad krävs för att ni ska godkänna en ras

Hej, jag undrar vad som krävs av en ras för att den ska kunna bli ”godkänd” av er?
Ex American Bully som jag är intresserad av att köpa. Men det är otroligt svårt att veta vilka kennlar som går att lita på.
Det ni gör genom att inte godkänna vissa raser är att öka antalet oseriösa uppfödare och på så sätt ökar också antalet hundar som far illa ut.
Det avlas på föräldrardjur som egentligen inte borde användas i avel. Hundar säljs som renrasiga trots att man egentligen inte kan ha en aning.
Plus att ordet ”kennel” mer är en Facebook eller instagram sida. Det verkar som att vem som helst kan starta en kennel.
Jag skulle vela se mer seriösa uppfödare i detta och lite ordning och reda i rasen.
För det är en otroligt underbar ras, men jag ser också hur den sakta kommer att förstöras utan regler och ordning. Tacksam för svar! 😀

Kommentarer

  • Hej,

    För att SKK ska erkänna en ny ras måste rasen först och främst vara erkänd av rasens hemlands kennelklubb och ha varit det ett antal år.

    Om rasen är erkänd i sitt hemland kan man inkomma med en ansökan till SKKs Avelskommitté AK att få registrera rasen i Sverige, ansökan ska b la innehålla en rasstandard, hur populationen ser ut i rasens hemland, övriga världen samt i Sverige.

    Anser AK att rasen har en tillräckligt bred population och en nytta för Norden går
    ansökan vidare till Nordisk Kennelunion NKU för beslut.

    Vänliga hälsningar

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.