Vem är ägare av en hund juridisk sett?

Vi är mor dotter som köpt en hund tillsammans och det finns SKK köpekontrakt på detta. Min dotter står ensam på ägaregister på SKK eftersom den bor där o vi då tyckte det var lämpligast o råd från SKK. Då vi ifrågasatts att vi båda är ägare av en rasklubb pga tävlingslista bara för dottern ensam står på SKK som ägare frågar vi som gäller? Vi menar att det vi har som påvisar att båda är ägare är köpekontrakt o i ägarregister står den som hunden bor hos.

Kommentarer

  • Hej Anita
    SKKs ägarregister talar inte om vem som äger en hund. SKKs register är ett vistelseregister som talar om vart en hund vistas. Köpeavtalet är det bästa beviset på vem som äger en hund men om det är egen uppfödning saknas köpeavtal och då får man anta att innehavaren av stamtavlan också äger hunden. En kopia av köpeavtalet borde räcka för rasklubbens del, det går också bra att skriva in två ägare i SKKs register, ni kan därför lägga till dig som ägare hos oss. Vänligen kontakta i så fall vår medlemsavdelning.
    Agneta Juridiska
  • Tack för snabbt svar!

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.