Vad får jag göra för att skydda min hund?

Hej!

Var idag i en hundrastgård med min Staffetik på 10 månader när en kvinna med en fullvuxen "Pitbull"/Mastiff-blandning kommer in (utan att fråga och innan jag hann koppla min hund och gå därifrån).

Pitbullblandningen rusar upp mot min unga tik och reser ragg, trycker ned och stämningen blir hotfull. Jag lyckades kalla in min hund och lyckades ta mig ut, varpå jag pedagogiskt försökte förklara för ägaren att "nästa gång kan du gärna hojta till innan" (hunden är känd runt om i området för att blodigt ge sig på andra tikar och har anmälts hos polisen).

Min fråga till er är kort och gott, vad har jag rätt att göra för att skydda min hund vilket i lagens mening är min egendom? Har jag rätt att bruka nödvärn mot den andra personens "egendom" (hund) för ayt rädda min egna?

Kommentarer

  • Hej Jonas!

    Det framgår av lagstiftningen i 24 kap 1 § Brottsbalken (BrB) att en gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig. Rätt till nödvärn föreligger enligt första punkten mot ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom.

    Det betyder att du har rätt att skydda din egendom gentemot den andra personens egendom. I normala fall sägs det att man inte får utöva mer våld än vad tillfället kräver men även där kan det vara tillåtet med visst övervåld på grund av nödvärnsexcess. Det framgår av 6 § i samma kapitel BrB att man kan vara fri från ansvar om omständigheterna var sådana att man svårligen kunde besinna sig.

    Det är således tillåtet för dig att bruka våld mot en angripande hund för att försvara din egen hund. Du ska dock försöka att inte använda mer våld än vad som krävs för att avstyra angreppet.

    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.