"Vad då ägarregistret? -Han är ju chippad redan!"

Vid ett par tillfällen då jag diskuterat ägarskap med kattägare och ägare till blandrashundar, har jag fått ovanstående fråga! Och svarat: "...Men har du anmält till SKKs ägarregister att han är din?" Nej men det behövs väl inte? Han har ju ett chip! Där står det väl att han är min?" Kanske det vore på sin plats att den som får till uppgift att chipa också får lämna över en anmälningsblankett f.v.b. till ägarregistret? Vi som får det med våra valpars stamtavlor vet ju men uppenbarligen är det inte självklart för alla hur det fungerar.

Kommentarer

  • Hej Mia!

    Tack för din synpunkt!

    Ja, du har helt rätt, det är långt ifrån alla som vet att det inte bara räcker att id- märka sin hund eller katt. Den behöver även ägarregistreras för att andra människor ska kunna hitta rätt ägare när hunden eller katten springer bort.
    Många (kanske till och med de flesta) veterinärer och id- märkare har våra blanketter för hund och katt och använder dessa men det behöver säkert användas i större utsträckning.
    Vi försöker marknadsföra vårt register via webb, utskick, mässor, färgstark logga, Facebook m.m.
    Vi utreder även vägar och möjligheter för att göra det sökningar enkla och effektiva för ägare och upphittare.

    Hälsningar

    Helena Marknadschef
  • Det borde finnas nå't sätt att s.a.s. "knyta ihop" Chipet med en ägaranmälningsblankett...

    Ett "över"-pedagogiskt informationsblad till alla chipmärkare?

    Ett fast anslag på väggen på veterinärmottagningen; "Så här fungerar ägarregistret!" ....?

    Perfekt kan det kanske inte bli, men bra mycket bättre!

  • Vi har både broschyrer och affischer för id- märkare, veterinärer och djurägare men jag håller med dig om att vi måste bli ännu tydligare och synas ännu mer.

    Tack för dina synpunkter och tips!

    Hälsningar

    Helena Marknadschef
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.