Vad gäller angående vaccinationer för att tävla i agility?

Hej,
Jag har svårt att utläsa vad som gäller för vaccination för att tävla agility i SAGIKs agilityregler. Det som är tydligt är detta: ”Hund över ett (1) års ålder:Hund ska vara vaccinerad vid lägst tio (10) månaders ålder och inte vara utfördför mer än fyra (4) år sedan.”
Sedan nämns också att man bör vaccinera mot parvovirus och kennelhosta, men verkar inte vara obligatoriskt och ej heller hur ofta det ska vara gjort. Ansvarig tävlingsledare har till uppgift att kolla vaccinationerna för våra hundar, man vad kollar de då på?

SAGIK hänvisar vidare till er:
Den delen du hänvisar till i agilityreglerna är SKKs del. Den är gemensam för alla hundsporter/prov. Att vaccinera mot kennelhosta och parvo gör man enligt veterinärens anvisningar. Vill du ha vidare diskussion ärdet SKK du måste ta den med.

Själv har jag alltid vaccinerat mina varje år pga att så gjorde jag med min häst när jag tävlade, men inser nu och även att veterinären har sagt att det behövs inte så ofta.

Vad gäller?

MVH
Monika Håkansson

Kommentarer

  • Hej,

    Här nedan ser du vilka vaccinationsregler som gäller:

    1. Vaccinationer

    Deltagande utländska hundar ska vara införda till Sverige i enlighet med svenska
    införselbestämmelser för hund avseende rabiesvaccination och avmaskning gentemot
    bandmask (echinococcos).

    Deltagande hundar samt andra hundar som har tillåtelse att vistas på området ska vara vaccinerade mot valpsjuka enligt följande:

    • Hund under ett (1) års ålder: vid lägst tio (10) veckors ålder.

    • Hund över ett (1) års ålder: Hund ska vara vaccinerad vid lägst tio (10) månaders ålder och inte vara utförd för mer än fyra (4) år sedan.

    • Förstagångsvaccination ska vara gjord minst fjorton (14) dagar före prov-, tävlings-, beskrivnings och/eller utställningsdagen.

    Kontroll av att gällande införsel- och vaccinationsbestämmelser följts kan förekomma.
    Vidare rekommenderar SKK att deltagande hundar dessutom är vaccinerade mot parvovirusinfektion

    Annika Medlemsservice

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.