Vaccination och pass i Åland?

Jag  ska resa med min Bichon Havanais till Åland den 28/7 i år. Han fyller 1 år den 7 juni i år. Han är inte och kommer inte att delta i några tävlingar eller dylikt (ingen utställningshund med andra ord).
Vilka vaccinationer behövs? Behövs pass? Hur lång tid tar det att han får ett pass? Läser och försöker förstå vad och vilka "sjukdomar" det är som gör att det tar längre tid t ex.

Kommentarer

  • Hej Yvonne,

    För resor till och från Sverige så rekommenderar vi er att ta kontakt med Jordbruksverket och se över regler för vaccinationer m.m till det land som ni ska besöka och även vad ni måste ha när ni kommer tillbaka till Sverige.

    Ett pass för hund får ni hos er veterinärklinik så vid besök för vaccinationer kan ni nästa gång be om att få detta så att ni kan uppvisa det vid resor.

    Med vänliga hälsningar,
  • Hej och tack för svar!
    Jag har varit inne på Jordbruksverkets hemsida, men där rekommenderar man att man ska ta kontakt med "någon" i det land man ska besöka för att få svar.
    På den sida jag var inte på stod inget om EU pass till Åland (dvs Finland) däremot vilka vaccinationer som behövs. Jag tänkte då att det kanske gäller alla nordiska länder, men där hade jag fel för på resa till Norge krävs att du har ett EU pass för hund!
    Så  återigen - hur är det egentligen!? EU pass eller inte EU pass!!!

  • Hej Yvonne,
    hunden behöver ett EU pass och ska ha en giltig vaccination mot rabies samt avmaskad mot rävens dvärgbandmask som görs hos veterinären och ska dokumenteras i passet. Avmaskningen ska utföras inom en period på högst 120 timmar och minst 24 timmar före den planerade resan. På Jordbruksverkets hemsida kan du läsa bestämmelserna.
    Trevlig resa!
    Vänliga hälsningar

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.