Om valparna dör efter några dagar, räknas det som en valpkull?

Jag är ny uppfödare och har en tik, Chinese crested dog, som den 29/12-15 födde en valp vid sin första parning, och som dog efter 4 dagar i Herpesvirus. Hon fick en kull den 29/6-16, med 2 st överlevande & registrerade valpar. Min fråga är nu ang. kommande kull. Får jag ta ännu en kull, nu snart när hon ska löpa nästa ggn, i november och föder då nästa år 2017. Eller räknas den valp som inte överlevde första ggn in som att hon redan fött 2 kullar under 12 månader? Med vänlig hälsning. Marina Söderlind, kennel Angelcrest.

Kommentarer

  • Hej Marina,

    För att en valpkull ska kunna räknas som en valpkull måste en valp vara registrerad, SKK kan alltså inte veta att tiken har varit dräktig och fött en valp som har avlidit efter några dagar men för tikens bästa bör man låta henne vila.

    Svenska Kennelklubben
  • Tack så mycket för svar!

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.