Uppfödare vill behålla tik i strid med foderavtal

Min flickvän har tiken som fodervärd enligt SKKs fodervärdsavtal med en anknuten uppfödare. Hon lämnade tillbaka hunden till uppfödaren vid parning och sedan igen när det närmade sig valpar. Uppfödaren tog ett ultraljud och tiken visade sig vara tom. Nu vill uppfödaren sätta igång löp på tiken med hjälp av medicinsk behandling och behålla tiken tills vidare. Min flickvän och jag tycker inte detta känns ok och som vi ser det så strider det mot fodervärdsavtalet som hänvisar till max tre veckor i samband med löp och max tre veckor innan och tio veckor efter valpning. Dessutom känns det lite brutalt att sätta igång tikens löp med medicinsk behandling, är detta vanligt och vad kan bieffekterna vara?

Kommentarer

  • Hej David!

    Tack för din fråga! Avtalstexten avseende uppfödarens rättigheter vad gäller när tiken får/ska vistas hos uppfödaren är tydliga. Om ni inte är överens om andra tider är avtalets text gällande, precis som ni skriver. Ni har därför ingen skyldighet att lämna tiken längre, såvida ni inte gemensamt kommer överens om något annat. Ni får därför neka uppfödaren att behålla tiken tillsvidare.

    Vad gäller din andra fråga, om den här metoden är vanlig och om den har några bieffekter får jag hänvisa till vår avdelning för avel och hälsa. Jag skickar därför del två av frågeställningen till dem för besvarande.
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.