Uppfödare eller privatperson

Hej!
Jag funderar på att köpa en valp till hösten och har kontaktat en seriös uppfödare. Hon tipsade om en privatperson som äger en tik hon lånat ut en av sina hanar till som just skulle få sin kull. Båda föräldrarna har stamtavla, är registrerade i SKK och kontrollerade UA inför avel. På vilket sätt påverkas mitt köp av att säljaren är en privatperson och vad skiljer, rent juridisk, en privatperson som tar en kull från en uppfödare?Alltså, vad gör en uppfödare till en näringsidkare och en annan som "bara" tar en kull till en privatperson? Om jag har förstått det rätt gäller köplagen, inte konsumentköplagen, eftersom vi båda är privatpersoner. På vilket sätt hade jag varit mer skyddad om säljaren varit en uppfödare och konsumentköplagen varit tillämplig? Hur påverkar det att en privatperson kan friskriva sig genom att skriva "säljer i befintligt skick"?

Jag förstod inte informationen på hemsidan, måste även en privatperson som tagit kull och registrerat valparna hos SKK följa SKKs köpeavtal vid försäljning?

Med vänliga hälsningar
Kristina

Kommentarer

  • Hej Kristina

    Det är antalet försäljningar som avgör om du köper från en privatperson eller en näringsidkare. Det finns rättsfall som stipulerar att "mer än en enstaka" försäljning innebär att säljaren blir näringsidkare och inte privatperson. Om du köper en blandrashund från en person som säljer tio valpar i en kull innebär det att säljaren ses som näringsidkare och konsumentköplagen blir tillämplig.

    En person som tar sin första kull och väljer att bli medlem och registrera kullen i SKK räknas som näringsidkare och måste därmed följa SKKs grundregler och stadgar, samt använda sig av SKKs köpeavtal vid försäljning av hund, såvida det finns fler än en valp i kullen, är min tolkning. Om det bara blir en valp är det inte mer än en enstaka försäljning och köplagen blir tillämplig på köpet.

    Köplagen är dispositiv medan konsumentköplagen är tvingande. Du hamnar således i ett bättre läge om säljaren är näringsidkare eftersom eventuella oskäliga avtalsvillkor kan jämkas av domstol emedan 3 § 1 st konsumentköplagen stadgar att "avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen."
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.