Unghund som hoppar och skäller

Hej! Vi har precis varit och hämtat en 8 månaders Berner sennentik. Dom tidigare ägarna har lärt henne sitt/ligg/stanna, men det är princip allt. ibland är det som om hon kommer in i ett stim (oftast när man precis kommit hem,hon kommit in från trädgården eller ibland helt plötligt) där hon hoppar upp och nafsar/biter på en, hur går man tillväga? Instiktivt vill man ju putta ner och säga nej, men blir det inte "ordentligt" så triggar det snarare. Och sen läser man andra "råd" att man absolut inte ska "skrika"/vara fysisk mot sin hund utan att det kan skada relationen. Vända ryggen till funkar ibland men hon har börjat att hoppa upp även då. Ignorera helt och låsa in sig i ett rum känns konstigt, fortsätter inte beteendet då? Hon har även börjat skälla helt plötsligt samtidigt som hon tittar på oss, vad beror detta på? Ibland känns det nästan som om hon utmanar lite. Vad gör man? Ignorerar eller säger nej? Det ska tilläggas att vi endast haft henne några dagar och där hon bodde innan hade hon en 7års hane också. Många frågor och lite rörigt men vi vill bara göra rätt ifrån början.

Kommentarer

  • Hej Maja,

    För det första så tycker jag att du ska anmäla dig och din hund till unghundskurs. Det kommer ni båda att ha glädje av nu och i framtiden, sen tycker jag att man måste kunna tillrätta visa sin hund. Hur ska den annars veta vad som är rätt eller fel. Det innebär inte att du ska slå och skrika utan på ett lugnt och bestämt sätt tala om för henne att så där vill du inte att hon bete sig. Sen får man inte glömma att berömma henne när hon gör rätt, svårigheten kan vara att kunna läsa av sin hund. Det ni ska träna på är alltså att samarbeta och kommunicera med varandra och där kan man behöva lite hjälp, så mitt tips blir att anmäl till en kurs.

    Lycka till!

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.