Undersöknings av hund vid köp.

Kommer från häst och funderar på att köpa hund nästa år (alltid funnits hund i familjen med detta är min fösta jag köper). Inom häst så är det köpare som ska göra en undersökning av varan (djuret) innan köp och helst vara med hos vet för att kunna ställa följdfrågor för att öht ha en chans vid en tvist med köparen om fel uppstår.
Inom hund så tycks det vara helt okej med ett 7 dagar gammalt intyg från vet och jag har inte kunnat vara med och ställa frågor till vet, har jag då uppfyllt min undersökningsplikt som köpare om fel uppstår senare.

Kommentarer

  • Hej,

    Då det är konsumentköplagen som normalt är tillämplig vid köp av hund så är köparens undersökningsplikt mycket begränsad, däremot har säljaren en relativt långtgående upplysningsplikt. Under dessa förutsättningar så saknas egentligen skäl för köparen att vidta någon mer detaljerad undersökning.

    Vill du ändå ha möjlighet att undersöka hunden ordentligt före köpet finns inga hinder mot detta så länge du når en överenskommelse med säljaren.

    Med vänlig hälsning

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.