Vad är SKKs policy när tjuvparning med för ung tik sker?

Hej, det har i vår rasklubb dykt upp en hundägare som lagt ut filmer på massa valpar. Det visade sig att hon, som har en bullterrier-hane och en miniatyrbullterrier-tik, har valt att behålla kullen med 8 valpar och försöker nu sälja dom. Tiken var 16 månader vid parningstillfället och på filmerna hon lägger ut nu ser hon heeelt slut ut med alla dessa valpar. Min fundering är då, är det här lagligt och överensstämmer det med SKKs policy överhuvudtaget? Jag trodde inte man ens fick avla på så unga hundar? Och med en standardbullterrier och så många valpar så känns det mest som vanvård, tyvärr!

Till saken hör också att hon lagt ut bilder, tidigare, på tiken efter hon varit i slagsmål med standard-hanen och hon hade en riktigt stort sår i huvudet (ca 1 dm långt) och såg väldigt ledsen ut, det skämtades bort! Hon skaffade även ytterligare en miniatyrtik i slutet av sommaren som "råkade ut för en olycka" och dog, ingen vet på vilket sätt. Så det känns bara olustigt alltihopa....

Kommentarer

  • Hej Lovisa

    Det framgår av SKKs grundregler att tik ska vara fyllda 18 månader för att användas i avel. Praxis inom SKK är dock att inte straffa valparna och valpköparna genom att inte tillåta registrering vid överträdelser av SKKs regelverk. Valparna registreras därför och kan således säljas med stamtavla. Uppfödaren/tikägaren får däremot redogöra för varför en överträdelse av SKKs grundregler skett. Utifrån detta svar fattar Uppfödar- och kennelkonsulentkommittén beslut, vanligen godtas förklaringen om det är första gången uppfödaren/tikägaren brutit mot regelverket men bedömning görs i varje enskilt fall. En överträdelse kan också innebära att en uppfödare anmäls till SKKs Disciplinnämnd.
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.