Tjuvparning med för ung hanhund och ej undersökt för patella luxuation

Hej!
En tjuvparning har skett mellan en 3 årig tik och en 9 månader hanhund. Tiken har inte visat några tecken på löp och upplevelsen är att ung hunden precis börjat bli könsmogen, så en inte så glad överraskning när hundvakten berättade att hon hittat dem ihopsatta.  Båda är av rasen chihuahua, inga kända problem ännu men ingen av dem har ännu genomgått en undersökning avseende patella luxuation. Om tiken nu är dräktig går det ändå att registrera dem med stamtavla trots ovan felaktigheter? Och vad säger lagen om hanens låga ålder?

Kommentarer

  • Hej Viktoria,
    båda föräldrarna måste vara patellaundersökta innan valparna kan registreras. Officiell undersökning kan du tidigast göra när hunden fyllt 12 månader.

    Skicka in registreringsansökan tillsammans med ett följebrev och förklara varför inte patellaundersökningen är gjord innan parning. Ni kommer sedan få ett brev från vår Uppfödar- och kennelkonsulentkommitté.

    Det är bara åldersgräns på tikar att de ska ha fyllt 18 månader innan parning, ej när det gäller hanar.

    Vänliga hälsningar
  • Hej
    Tjuvparning av 14 månaders tik inte partella el hjärt undersökt el utställd. Hane och tik är reg
    Kan jag reg valparna endå och blir de avelspärr på valparna.
  • Hej Maria,
    nu vet jag inte vilken ras det gäller om det är hälsokrav som också behöver uppfyllas innan registrering och tiken är ju för ung för parning.
    Skicka in registreringsansökan tillsammans med ett följebrev och förklara varför tiken är parad vid 14 månader och varför eventuella hälsokrav inte är gjorda innan parning . Ni kommer sedan få ett brev från vår Uppfödar- och kennelkonsulentkommitté.

    Vänliga hälsningar
  • Hejsan!
    Har en fråga ang tjuvparning, vi märkte aldrig att vår tik löpte och för ca en vecka sedan har jag upptäckt att hon definitivt är rundare och jag tror mig kunna känna små rörelser där inne...

    Vi har inte gjort dem nödvändiga undersökningarna (som ögonlysning och hd) så vad gör man nu?
    Jag är jätteolycklig över detta då tanken varit att vi velat avla på våran tik men jag tycker inte riktigt vår hane lever upp till kraven.
    Bla har han D på höfter...
    Vilket är väldigt synd för han är den mest stabila hund jag träffat - någonsin!
    Jag har heller inte registrerat någon kennel ännu.  Måste man ha det för att sälja valpar?
  • Tack för din fråga!

    En kollega till mig kommer att svara dig så snart som möjligt.

    Ha en bra dag!

    Vänligen

    Anna Medlemsservice
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.