Tillåtet att förmedla gatuhundar som SKK-medlem?

Undrar hur SKK ställer sig till att SKK medlem eller uppfödare förmedlar gatuhundar? Med tanke på riskerna med dessa importer och vad vi redan fått in i landet i form av sjukdomar pga det samt att detta är blandrashundar så känns det som att det borde vara nåt SKK tar starkt avstånd till. Undrar också om man som uppfödare får förmedla vidare enstaka blandraser (utan att tjäna pengar på dom) om man tex hjälper till att omplacera en vuxen avlivningshotad hund?

Kommentarer

  • Hej Birgitta
    Enligt SKKs grundregler är det inte okej att agera återförsäljare, eller att anlita återförsäljare vid försäljning av hund. Det är således inte okej för en medlem i SKK att förmedla gatuhundar, såväl som det inte heller är okej att förmedla blandrashundar, lika lite som det är okej att förmedla rashundar som inte är egen uppfödning. Det är dock tillåtet att hjälpa en annan uppfödare som pga sjukdom, olycksfall etc inte kan ta hand om och förmedla en kull eller vuxen hund eller omplacering. Som vid alla undantag från grundreglerna behöver man begära dispens för detta hos, vad gäller denna grundregel, Uppfödar- och kennelkonsulentkommittén. Jag kan inte tänka mig att kommittén skulle neka dispens att hjälpa till att omplacera en vuxen avlivningshotad hund, det är dock viktigt att begära dispens innan. Dispensansökan prövas av verkställande utskottet och brukar besvaras relativt omgående.
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.