Tik eller hane?

Hej!
Jag och min man har varit inställda på att skaffa en liten tik. Nu har vi fått erbjudande om en hane och vi känner oss helt plötsligt villrådiga. Kenneln det handlar om verkar vara oerhört populär, inte minst då den enda tiken i kullen varit tingad i 1 år. Hur ska man tänka gällande tik eller hane?

Kommentarer

  • Hej Lena,

    Vad trevligt att ni ska skaffa hund!

    Om man inte har hund tidigare och därför behöver tänka på att man vill ha samma kön tycker jag man ska vara ganska öppen i sitt tänkande om tik eller hane.

    En hane är oftast jämnare i sitt humör då tiken har löpperioder, skendräktighet och kan då bli lite slö och allmänt "tråkig".

    Lite beroende på vad det är för ras så är ju i allmänhet en hane lite större och mer "hund".

    Jag skulle rekommendera er att vända er till rasklubben och hör med dem angående skillnaden mellan tik och hane av just den rasen.

    Lycka till!
    Vänliga hälsningar
    Svenska Kennelklubben
  • Tusen tack för svaret!

    Jag ska prata med uppfödaren som är aktuell.

    Tack och trevlig helg!

    Lena
  • Hej!
    Jag heter Mouna och jag vill skaffa en tika eller tikar. Hundrasen: Grosser schweizer sennenhund. Jag ville bara fråga hur mycket kostar en sån valp eller såna valpar?
    Jag har ett barn som är 9år gammal och min familj är i moroco och här i Sverige är vi bara 2 i familjen.
    Mvh Mouna och Soulaf!
  • Hej Mouna!

    Vad roligt att du funderar på att köpa hund och hittat en ras du är intresserad av.
    Dessvärre har vi inga prisrekommendationer för de olika raserna. Det du kan göra är att kontakta Svenska sennenhundklubben (SShK) och se om dom kan ge dig ett hum om vad uppfödarna brukar sälja sina valpar för. Specialklubben hittar du här.

    Lycka till!
    Svenska Kennelklubben
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.