Svensk uppfödare utomlands

Hej, vi ska flytta utomlands pga mannens arbete och bo i Tjeckien i ca 1-2 år. Jag har sedan många år tillbaka en kennel registrerad i Sverige, med hittills 4 registrerade kullar. Jag undrar, vad händer om jag skulle ta valpar på min tik under tiden vi vistas utomlands. Kan jag registrera dem direkt i svenska kennelklubben? Tanken är att de skulle säljas som svenskregistrerade valpar, även om de måste bli 120 dagar och rabiesvaccinerade innan de kan resa till sina köpare i Sverige, eller var det nu blir. Tack för svar

Kommentarer

  • Hej Iva

    Enligt första punkten i registreringsreglerna ska hund registreras i det land där uppfödaren normalt har sin hemvist. Det betyder att ägaren måste vara bosatt permanent och vistas större delen av året i det land där kennelnamnet/kullarna finns. Om kullen föds i Tjeckien ska den registreras där. Tjeckien är med i FCI vilket innebär att du får begära överföring av ditt kennelnamn till Tjeckien. Kontakta kennelnamnssekretariatet för hjälp med överflyttning. När ni flyttar hem överför du kennelnamnet tillbaka till Sverige.

    Agneta Juridiska
  • Tack så mycket för svaret!
    Iva

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.