Stamtavla valpar.

Hej. Jag har en bolognese tik och en hane båda två med stamtavla men aldrig varit på nån utställning och tänker inte ställa ut dem just nu. Jag har tänkt att para dem i sommar, kan valparna registreras i SKK, och hur ansöker jag om stamtavla till dem? Behöver jag göra något innan jag parar de? Och vad ska jag göra efter valparna är födda? Jag är jätte glad om ni svarar till alla mina frågor. Hoppas att ni förstår vad jag menar, min svenska är inte så bra.

Kommentarer

  • Hej Mihaela,
    vad spännande med en valpkull!
    Jag antar att tiken är över 18 månader gammal och inte fyllt 7 år.
    Eftersom hanen inte är utställd officiellt så behövs det ett testikelintyg på honom där en veterinär bekräftar att han två testiklar nere. Det intyget skickar du med registreringsansökan på valparna.

    Eftersom det inte finns några hälsokrav på rasen så är det inget annat du behöver göra innan parning.

    När valparna ska registreras så skickar du in en registreringsansökan.
    Det vanligaste är att göra det när valparna är ca 4-6 veckor gamla, räkna med att det är ca 1 veckas handläggningstid.

    Här finner du lite tips och råd inför din första valpkull.

    Lycka Till!

    Vänliga hälsningar
  • Tiken är över 2 år gammal och hanen är 8 månader gammal nu, hur gammalt ska han vara? Och tiken också var aldrig utställd, hon behöver ingenting? Bara hanen behöver den intyg?Tack!
  • Hej,
    det finns ingen åldersgräns på hanen men han ska uppvisa fysisk och psykisk mognad.
    Ingen av föräldrarna behöver vara meriterad innan avel däremot blir det en dyrare avgift.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.