Söker taxvalp på Köpahund.se

Hej, jag söker en dvärg- eller kanintax valp. När jag söker får jag alla taxar, de flest är normala, det blir hemsk svårt att söka!
På den danska köphund sidan kan man leta efter dvärg, kanin eller normalstor tax.
Fina det något sätt att söka på så man inte får alla normal-taxar?

Kommentarer

  • Hej!

    På Köpahund.se går det i dagsläget tyvärr inte att se eller sortera annonserna för taxvalpar på storlek eller hårlag. Detta beror på hur tax registreras hos Svenska Kennelklubben. I valpannonserna på Köpahund.se kan du se storlek och hårlag för varje valp. Informationen om valpens hårlag kommer från uppfödaren som anger detta vid registreringen. Informationen om valparnas storlek baseras på vilken storleken det största föräldradjuret har. Den definitiva registreringen av storlek sker först efter mätning på officiell utställning när hunden är äldre än 15 månader.

    Vi är medvetna om att detta är ett problem och jobbar på att lösa det. Jag kan dock inte svara på exakt när en förbättring kommer att kunna ske.

    Jag skulle rekommendera att du tar kontakt med Svenska Taxklubben. På deras webbplats hittar du också valpannonser.

    Ha det fint!
  • Var kan man köpa tax som är prickig (spotted)? Bor i Skåne.

  • Hej Lena,

    Jag skulle inledningsvis rekommendera att du håller koll på aktuella valpkullar på köpahund samt kollar valpannonserna på taxklubbens hemsida. Där kan du se vad valparna har för färg.

    När det kommer till färger så är följande godkända för tax:

    Vänliga hälsningar

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.