Skriva föräldradjurens HD/ED status på Bilaga (särskild information).

Den här informationen finns att läsa under "Information om defekter vid försäljning":

"För att informera om kända defekter eller sjukdomar, antingen hos den aktuella hunden eller hos avelsdjuren, ska du använda bilagan till SKKs köpeavtal som du hittar via länken nedan."

Min fråga är om föräldradjuren har HD grad c-e och/eller ED grad 1-3 ska valpköparen skriftligt informeras om detta via köpeavtalets bilaga "särskild information"? Rasen jag tänker på har som krav för registrering av valpar att båda föräldradjuren ska ha känd HD/ED status. Anses HD under grad A-B och ED utöver 0 som en defekt?

Med vänliga hälsningar Sandra

Kommentarer

  • Hej Sandra!

    Det är enbart grader som anses vara viss grad av dysplasi, dvs precis som du skriver är det bara HD grad C, D och E som behöver skrivas ut såväl som armbågar 1, 2 och 3. Har föräldradjuren fria höfter/armbågar räcker det med att nämna detta för köparen, det är ju positivt och inget som påverkar köpet i negativ riktning. Anledningen till att det ska vara skriftligt är för att det säkert ska framgå att köparen har fått informationen och tagit ställning till den före köpet, vilket också framgår av informationsskyldigheten i konsumentköplagen.

    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.