Shiba-typ

Hej Svenska Kennelklubben!
Jag var länge fokuserad på att skaffa en Shiba. Sedan insåg jag att den arten behöver flera timmars motion varje dag. (det behöver vi människor också). Jag vill inte skaffa en hund som får lida när mitt liv inte matchar hundens liv.

Finns det någon storleksmässigt Shiba-liknande hundart som klarar sig med friluft en timme om dagen i veckorna och får springa fritt i helgerna?

Mvh
Peter

Kommentarer

  • Hej Peter,

    Shiban har inte ett större krav gällande aktivitet än flertalet andra hundraser, rasen generellt är väldigt anpassningsbar kring den dagliga aktiviteten och följer gärna med på aktiviteter du som hundägare gör, oavsett om det är en vandringstur eller bara en fika på stan.

    Jag rekommenderar dig att ta kontakt med rasklubben för Shiba som är Shiba-No-Kai där kan du ställa rasspecifika frågor till kunniga ägare inom rasen.

    Shiban är i grunden en jakthund och kan därmed ha ett stort jaktintresse, för att kunna ha sin hund lös krävs en hel del träning men det kan det göra inom flera raser.

    Det finns många raser som passar in i din beskrivning av hur du vill agera som hundägare men ett tips är att rasen tillhör grupp 5 och via vår hemsida www.skk.se kan du läsa mer om flera andra hundar inom samma grupp och kanske finner du tycke för ytterliggare en till ras.

    Lycka till!

    Med vänliga hälsningar,

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.