SEMIN/Inseminering fryst sperma enligt köpeavtal med bibehållen avelsrätt eller fodervärdsavtal

Om jag sätter ut en hane med bibehållen avelsrätt (3 kullar) Jag tappar honom på sperma och förvarar fryst på typ Canicold. Hanen parar sina tre tikar och övergår sedan i fodervärdens ägo. Har jag senare rätt att använda den frysta sperman på egna hundar eller exportera sperma?

Kommentarer

  • Hej Anette

    Om du säljer en hund med bibehållen avelsrätt har du rätt till tre kullar. Du har inte rätt att tappa hanen på sperma (annat än för specifik parning) efter det att han är såld, om du tappar honom på sperma innan och upplyser köparen om att du har gjort detta så har du rätt till tre kullar fram tills dess att hanen övergår med samtliga rättigheter (tre kullar eller ålder).

    UKK har diskuterat detta och kommit fram till att hundar som lämnas ut som valpar på köpeavtal med bibehållen avelsrätt eller på fodervärdsavtal inte får tappas på sperma såvida det inte behövs för en specifik parning. Rätten är det antalet kullar avtalet stipulerar fram till den ålder då hunden övergår med full äganderätt (fodervärdsavtal) eller med rätten till avel (köpeavtal med bibehållen avelsrätt). En uppfödare vars hund övergått med samtliga rättigheter till köpare/fodervärd som ändå tar kull på fryst sperma anses ha kringgått SKKs regelverk och riskerar att anmälas till Disciplinnämnden.

    Av registreringsreglerna framgår att den som fryst sperman innehar avelsrätten till densamma, det ska dock inte användas för att kringgå antalet kullar på fodervärds- eller köpeavtal med bibehållen avelsrätt.
    Agneta Juridiska
  • OK Nya regler då En annan har fått denna info. Tacksam om du vill klargöra

    Här är svaret;
    Det är du som äger sperman och som också skriver på regansökan som hanhundsägare. Under fodervärdstiden får du tömma hanen så mycket du vill, detta gäller även för hund satt på Köpeavtal med bibehållen avelsrätt.

    Med vänlig hälsning.

    Åsa Blomqvist
    Sekreterare i Uppfödar- och kennelkonsulentkommittén
    Juridiska avdelningen
    Svenska Kennelklubben
    163 85 Spånga

  • Ja, det är ett felaktigt svar. Ingenstans på fodervärdsavtalet framgår att du får tömma hanen hur många gånger du vill. Det framgår klart och tydligt att du får hämta hunden för parning - inte för tömning (det gäller båda avtalen). Det är olyckligt att ett sådant svar gått ut från SKK. Det kommer att komma ett policyuttalande från UKK i ämnet eftersom det diskuterades på senaste mötet tillsammans med Avelskommittén.
    Agneta Juridiska
  • Om jag lämnar ut en vuxen hane på foder efter att ha tappat honom på sperma - är det då tillåtet för mig att använda den utöver de tillåtna sex kullarna? Jag kan ju använda honom till valfritt antal parningar innan jag placerar ut honom, tänker jag. Gäller detsamma för hanne såld med bibehållen avelsrätt som hanne överlåten med fodervärdsavtal?
  • Hej Titti

    Som jag skrev i första svaret ska det inte komma fler kullar efter att hunden lämnats ut, än det antalet kullar avtalet stipulerar. Dvs efter att hunden lämnats ut på foder har du rätt att använda hanen till sex antal kullar, oavsett parningstillvägagångssätt. Om du gör sex vanliga parningar, som resulterar i sex valpkullar och sedan även får kullar via fryst sperma är det att kringgå SKKs regelverk.
    Agneta Juridiska
  • Även om jag informerar om detta i samband med överlåtelsen? Men jag har rätt att använda hannen själv innan jag överlåter honom?
  • Ja, kullar som hanen eller även en tik fått innan den lämnas ut på foder/säljs med bibehållen avelsrätt räknas inte med, däremot ska köparen/fodervärden upplysas om dessa.
    Agneta Juridiska
  • Följdfråga. Om jag tar ett antal kullar på en hanne jag lämnat ut på foder men inte hela det antal jag har rätt till - kan jag då spara semin för senare användning? Även efter att avtalet gått ut? Gör det någon skillnad på om hanen är tappad före avtalet eller under tiden?

    Min tanke är denna. Det nya avtalet är inte bra när det gäller hannar eftersom max avtalstid är fem år. Ofta vill man ta ett par kullar och sedan avvakta och se lite vad det blir av dem innan man eventuellt tar några kullar till. Då är fem år för en hanne som lämnas ut som valp väldigt kort tid, särskilt som man helst ska hinna se vad det blir av honom själv också. Om man kan "spara" några av de kullar man avtalat om för användning efter att avtalstiden gått ut vinner man avelsmässigt utan att fodervärden egentligen förlorar något.

    Konsekvensen i många fall av de nya reglerna kan bli att hannar lämnas ut först vid två års ålder, på avtal som då löper tills de är sju år. Det tror jag inte gynnar någon part, allra minst hunden i fråga.
  • Hej Titti

    Ovanstående är ju en konsekvens av att fodervärdsavtalet fick nya villkor. Avtalstiden för hane förkortades med två år om hanen sätts ut som valp. Det du beskriver ovan är ett kringgående av de nya avtalsvillkoren. Efter avtalstidens utgång, dvs maximalt fem år, ska inga ytterligare valpkullar registreras på hanhunden där överlåtaren är hanhundsägare, oavsett naturlig parning eller semin. Vill man använda hanen efter denna tid får man köpa sina parningar av ägaren, dvs fd fodervärden. Har man inte tagit det antalet kullar avtalet föreskriver innan avtalstidens utgång förfaller dessa kullar, precis som i dag. Att semin möjliggör att ta kullar senare ändrar inte detta faktum, vilket klart och tydligt framgår av avtalet.

    Av registreringsreglerna framgår det att innehavare av stråna äger avelsrätten. Tanken har dock aldrig varit att kringgå avtalsvillkoren för foderhundar och hundar sålda med bibehållen avelsrätt. Möjligheterna till nedfrysning och att det erbjuds till en lägre kostnad idag är också mycket större än tidigare varför det inte är helt omöjligt att registreringsreglerna måste modifieras avseende detta. Dock är avtalsvillkoren otvetydiga och de måste ha företräde.

    Det gör således ingen skillnad när hanen tappas, men som jag skrev finns ingen rätt att tappa en hane, enligt fodervärdsavtalet, annat än för specifik parning.
    Agneta Juridiska
  • Om jag väljer att sälja eller skänka bort en hanne jag har semin sparad efter, och skriver det i en bilaga som medföljer köpeavtalet. Kan jag då använda den efter överlåtelsen?

    För att förtydliga: jag är inte ute efter att kringgå reglerna. Tvärtom är jag mycket mån om att hålla mig på rätt sida om gränsen för vad som är tillåtet. Därför är jag angelägen om att veta exakt var gränsen går för vad som är tillåtet så att jag vet hur mitt handlingsutrymme ser ut.
  • Hej igen Titti
    Om du säljer eller skänker en hund och upplyser (informationsskyldighet enligt konsumentköplagen, åtminstone vid försäljning) om att du har fryst sperma som du avser att använda och även upplyser om ungefärligt antal gånger anser jag att det är helt okej. En köpare får då göra ett aktivt val om den vill köpa den hunden eller ej.

    En person som får en hund som gåva kan knappast ställa några krav då det är en benefik handling att ge bort något men även här bör personen upplysas om att det finns fryst sperma på hanhunden som du avser att använda i avel. Att köpare/gåvotagare informerats om detta ska framgå av bilaga till köpeavtalet. Även en hund som skänks bort ska åtföljas av ett köpeavtal (köpeskilling 0 kr) och besiktningsintyg. Lycka till!
    Agneta Juridiska
  • Hej!
    Fortfarande inte helt klart i min hjärna tyvärr. Om "säljer" hund med bibehållen avelsrätt så betonas det ju att hunden övergår helt till en ny ägare. Varför kan jag då inte få informera den nya ägaren om att jag frusit sperma som jag kanske vill använda i framtiden då jag kan göra det om jag säljer på vanligt vis?
    Mvh Helena
  • Eftersom det i avtalet stipuleras hur länge avelsrätten på den sålda hunden gäller; år och antal kullar. Det är avtalsvillkor som SKK stipulerat som man inte får bryta mot. Några sådana fastslagna villkor finns inte vid vanlig försäljning av hund, utan avelsrätt.
    Agneta Juridiska
  • Hej igen!
    Alltså FÅR inte den nya ägaren, efter utgånget avtal, tillåta mig använda tidigare fryst sperma även om de vill?
    Mvh Helena
  • Hej igen
    Den nya ägaren får väl göra vad den vill, du har dock ingen rättighet att använda fryst sperma efter att avtalstiden löpt ut. Om ni är överens och ex skriver ett låneavtal för hanhunden, utan ersättning kommer inte UKK agera.
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.