Varför måste hunden vara sederad vid HD röntgen?

Hej!
Har en hund med blåsljud på hjärtat. Det är strax dags för HD röntgen, kontaktade veterinär för att fråga om man måste sedera. (Röntgad & gjort UL tidigare utan problem) Fick då svaret att SKK kräver att hunden ska vara sövd vid röntgen... Varför? Om det är så.

Kommentarer

  • Hej.

    Hunden behöver inte vara sövd (under narkos) för att röntga sina höfter. Däremot så ska hunden vara sederad (fått lugnande medel). Om din hund har blåsljud så finns det speciella preparat och doser som kan användas. Prata med din veterinär om vad som är lämpligast för din hund.
  • Varför måste den vara sederad? Hunden i fråga är, som sagt röntgad flera gånger redan, och då har vi alltid gjort det utan lugnade medel.
    Känns ju onödigt  att ge något som inte behövs, om det inte finns speciell anledning. Även om preparaten är bra & väl anpassade/doserade.
  • Hej.

    För att man ska kunna bedöma eventuell ledslapphet, som är en viktigt del av SKK:s screeningprogram av leder, måste hunden vara helt avslappnad i sin muskulatur vid röntgenundersökningen. Därför måste hunden sederas.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.