Sedering för hd-status och Utställning (Tävling)

Hej!

Jag ska Hd-röntga min tik den 8 augusti och det är hundutställning i Ronneby den 15 augusti. Klarar jag mig precis så jag får ställa ut, eller hur ser ni på saken?
Mvh Rebecca Marmolin

Kommentarer

  • Hej Rebecca,

    Se information om sedering vid röntgen inom SKKs screeningprogram för leder och deltagande på utställning, prov, och tävling:

    Sedering av hund – karenstid
    De preparat som används vid sedering i samband med armbågsledsröntgen respektive höftledsröntgen omfattas av Nationellt dopingreglemente för hund, och är åsatta karenstid för deltagande vid utställning, prov och tävling. Karenstiden är då 7 dygn eller 28 dygn beroende på vilket/vilka preparat som används vid sederingen.

    Nationella Dopingkommissionen (Nat DopK) har fört en diskussion avseende den karenstid om 28 dygn som är aktuell innan deltagande vid utställning, prov eller tävling då butorphanol (t ex Torbugesic) används ihop med annat sedativum, som i sin tur är åsatt kortare karenstid (7 dygn). I förd diskussion belystes särskilt substansens användning vid undersökning av friska djur, utan underliggande sjukdom.

    Nationella Dopingkommissionen har fattat följande beslut:
    att sänka karenstiden från 28 till 7 dygn i de fall där butorphanol vid undersökning av friskt och symptomfritt djur används i låg dos i kombination med annat sedativum.
    Med undersökning av friska djur avses t ex röntgenundersökning av armbågsleder, höftleder.
    Vid andra indikationer kvarstår karenstiden 28 dygn.
    Denna ändring trädde ikraft 2007-08-01.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.