Kan jag ha min hund i bakluckan i min sedanbil?

Hej/ Om jag ibland måste åka i en sedanmodell kan jag då ta med mig hunden om jag har en hundbur som får plats i bagageluckan? Hundar sover väl i mörker men finns det tillräckligt med syre?/Håkan

Kommentarer

  • Hej Håkan,

    Det är absolut inte lämpligt att ha hunden i bagageluckan, sätt buren i baksätet i stället och får den inte plats så kan du säkert fälla ett säte.
  • Tack och hej!
    Jag förste ditt svar men undrar eftersom i bagageluckan har hunden knappast möjlighet att se ut och den brukar somna omgående. Med en bur i bakluckan på en sedan och koll på att syretillförseln är bra så borde det väl inte vara annorlunda än i en kombi.

  • Hej igen,

    Som jag skrev är det direkt olämpligt att förvara hunden i bagageluckan.
  • Hej, jag förstår men förstår inte.

    Om personbilen har en stor bagagelucka och släpper in tillräckligt med luft och en bur är placerad där, så förstår jag inte problemet. Det enda hunden inte får är ljus men han sover alltid i bilen.

    Jag accepterar ditt svar men är tveksam om du har rätt.

    Håkan
  • Hej Håkan, vad jag skriver är att det inte är lämpligt, när det gäller djurskyddslagen måste jag hänvisa dig till Jordbruksverket.
    Jordbruksverket​​​
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.