Vilket avtal ska jag använda vid försäljning av vuxen hund?

Hej. Kan man sälja en vuxen tik med bibehållen avelsrätt? En tik som är nästan 1,5 år gammal, OM man kan det vilket avtal använder man då?
Om man bara vill sälja hunden utan att behålla avelsrätt, vilket avtal gäller då på en vuxen hund?

Kommentarer

  • Hej Maria

    Det går utmärkt att sälja en vuxen tik på köpeavtal med bibehållen avelsrätt. Eftersom tiken får gå i avel först vid 18 månader är det egentligen ingen skillnad mot att sälja den som valp, annat än att du relativt omgående har möjlighet att ta din valpkull så att hunden övergår med full avelsrätt på köparen. Avtalstiden är till dess tiken fyller fem, oavsett ålder vid försäljningen. Om du bara vill sälja en vuxen hund gör du det på ett köpeavtal, köpeavtalet är till vid försäljning oavsett ålder på hunden vid försäljningen.

    Agneta Juridiska
  • Ok, tack.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.