Vad innebär det att få reservcert?

Hej
Vi har en Wachtel Byhults Cross (2014) som har ställts ut i jaktklassen i Svenstavik.
Han fick excellent med ck, samt reservcert och reservcacib. Vad innebär det att han får reservcert? Han har ett vanligt cert sedan tidigare. Vad vi förstår så behöver han tre cert varav ett cert utdeltat på wachtelklubbens utställning för att bli utställningschampion? Räknas reservcert som ett av dessa cert?

Nybörjarutställare
Katarina & Patrik

Kommentarer

  • Hej!
    Reservcertifikat utdelas till näst bästa hund som är berättigad att tävla om certifikat. Om den hund som erhöll certifikatet av någon anledning inte skulle vara berättigad att tävla om certifikat, kommer certifikatet övergå till näst bästa hund (den som tog emot reservcertifikatet).

    Ett reservcertifikat kan inte användas som grund för championat, som ett vanligt certifikat.

    Regelverket föreskriver följande krav på wachtelhund för svenskt utställningschampionat:
    Tre certifikatkvalitetspriser (Ck) erhållna i jaktkonkurrensklass (jkk) i Sverige utdelade av minst två domare. Minst ett av certifikatkvalitetspriserna ska vara utdelat vid officiell utställning inom SWK. Minst ett av certifikatkvalitetspriserna ska ha utdelats tidigast när hunden uppnått åldern 24 månader och en dag.
    Lägst 3:e pris på jaktprov i unghundsklass eller nybörjarklass alternativt för merit erhållen före 2017, godkänd i unghundsklass eller nybörjarklass på jaktprov med lägst 8 poäng på skott och lägst 2:a pris på jaktprov i öppenklass alternativt för merit erhållen före 2017 1:a pris i öppenklass och godkänt skogsprov.

    För wachtelhund är således Ck tillräckliga meriter för championat, förutsatt att övriga krav uppfylls.

  • Tack för svar!
  • Hej,vi har en Old English Sheepdog tik som har fått Cert  vid tre olika tillfällen ,men när jag läser på hunddata utställningar så är inte Certet med på en utställning . Vem uppdaterar detta i så fall om jag vill få med det.
    Mvh
    Vanja
  • Hej,

    Om det saknas ett cert på din hund så mejla till tavling@skk.se med uppgifter på vilken hund det gäller samt vilken utställning och att cert saknas, så tittar ansvarig på det.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.