Regler amma

Hej våran tik fick endast tre valpar. Ungefär en vecka innan fick en tik i samma kommun snittas med 6 levande valpar. Denna tik fick aldrig igång mjölken varför vi ställde upp med våran tik som amma. Vad gäller?

Kommentarer

  • Hej Mikael,

    I telefonsamtal med dig under gårdagens juridiska rådgivning har jag förklarat vad som gäller vid amma.

    Att hundvalpar inte får skiljas från modern, annat än temporärt, före valparna uppnått åtta (8) veckors ålder har stöd i Jordbruksverkets föreskrifter (SJVFS 2008:5, 2 kap 18 §) och SKKs grundregel 2:6, likväl som att valpar får levereras tidigast vid åtta veckors ålder.

    Om något inträffar som gör att valparna behöver skiljas från modern mer än tillfälligt före åtta veckors ålder måste dispens för detta ansökas om hos UKK (Uppfödar- och kennelkonsulentkommittén), såväl som hos Jordbruksverket.

    Önskar dig en Glad Påsk!

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.