Registrera importerad hund och ägarregistrera blandras

Hej!

Jag har köpt en hund utomlands som jag nu har boende hos mig i Sverige. Hur går jag tillväga för att registrera en importerad hund i SKK? Måste jag registrera min hund i SKK eller är det frivilligt? Jag har även en svensk blandras som jag behöver registrera, hur gör jag det?

Kommentarer

  • Hej!

    För hund med utländsk stamtavla
    Är du boende i Sverige och äger en hund som har utländsk stamtavla och vill delta i aktiviteter som arrangeras av SKK organisationen eller önskar använda din hund i avel. Då måste hunden omregistreras till Svenska Kennelklubben och få ett svenskt registreringsnummer.

    För att kunna registrera den hund du har importerat behöver du skicka in hundens exportstamtavla i original (för nordiska länder räcker det med att original stamtavlan skickas in) tillsammans med en registreringsansökan för importerad hund.

    Om du har importerat hunden från ett land utanför Norden ska exportstamtavlan vara utfärdad på den person som ansöker om att omregistrera hunden i Svenska kennelklubben.

    För att kunna registrera en importerad hund måste du även vara medlem i en klubb inom SKK organisationen. Skulle det vara fler ägare till hunden ska samtliga vara medlemmar. När registreringen är genomförd skickas original stamtavlan tillbaka till dig som ägare mot postförskott med det nya registreringsnumret ditsatt.

    Hund utan stamtavla
    Din blandrashund kan inte stambokföras på samma sätt, men du kan givetvis göra en ägarregistrering genom att kontakta djurid@skk.se samt ansöka om en tävlingslicens om du vill kunna tävla med hunden.

    Här hittar du våra aktuella avgifter SKK avgifter:

    Med vänliga hälsningar,
    Svenska Kennelklubben
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.