Registrering av valpkull efter 7 års ålder.

Hej. Har en luzernertik född 20100121 som jag skulle vilja para nu i vår. Hon har varit parad en gång tidigare men tyvärr så var valparna dödfödda. Hon födde 3 ST av dom naturligt varefter några förlöstes med kejsarsnitt. Veterinären som gjorde kejsarsnittet hittade inget fel och kunde inte förklara varför valparna dog. Han såg absolut ingen som hindrade att försöka igen.
Hon bör inte räknas som förstföderska enligt mig.
Vad gäller om jag vill ta en kull på henne efter 7 års ålder.
Hon är en väl meriterad tik med flera 1:å pris på jaktprov och skall i en nära framtid prövas på elitprov.
Avelsrådet i rasen tycker absolut att en kull på henne vore intressant och bra för rasen som är liten och behöver ha fram fler valpar efter meriterade föräldrar.
Som sagt vad gäller?
Pierre Odh.

Kommentarer

  • Hej Pierre

    Jag tycker att du ska tillskriva UKK med ovanstående uppgifter. Mejla till ukk@skk.se. Som SKK ser det är det inte tikens första kull men eftersom ingen kull är registrerad i SKK behöver du upplysa UKK om fakta. Det som gäller då är att du besiktar tiken inför parningen och parar tiken inom en månad från utfärdat besiktningsdatum. Det ska framgå att besiktningen görs inför parning och att tiken är i kondition att föda fram en valpkull.

    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.