Är det någon skillnad på registrerad hund och/eller stamtavla?

Hej
Jag går i hundköpartankar, och funderar lite över detta med stamtavla och/eller registrerad.
Såg en annons idag där det stod att föräldrarna hade stamtavla och att valparna var registrerade i SKK. Innebär detta att även valparna har stamtavla? Som jag förstod så var det inte en registrerad uppfödare. Men valparna var besiktigade, vaccinerade, chippade, avmaskade och reggade i skk.
Man blir ju lite orolig när det inte är en registrerad uppfödare, men de kan ju mycket väl vara seriösa för det.

Kommentarer

  • Hej Eva,
    vad trevligt att du funderar på att köpa hund!
    Är valparna registrerade i SKK har de ett registreringsbevis dvs en stamtavla som ska medfölja vid leveransen. Om uppfödarna inte har ett kennelnamn kan det betyda att det är deras första eller andra kull, därefter måste uppfödaren ansöka om kennelnamn. Viktigt är att du känner förtroende för uppfödaren och allt känns bra.

    Lycka Till!

  • Hej!
    Min fråga är tänker ev. Köpa en valp på Åland var ska den registreras själv bor jag på Åland är skriven i Sverige men har finskt medborgarskap.
    Valpen kommer att vistas på Åland men Jag kommer att ta med mej valpen vid resor till Sverige.

    Mvh//Sixten

  • Hej Sixten,
    du behöver inte registrera om hunden i Sverige om du inte har tänkta att tävla eller avla på hunden.

    Vänliga hälsningar

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.