Registrera valpar efter utländsk hanhund

Vid registrering av valpar efter svensk tik och utländsk hane ska ett antal dokument bifogas. Med tanke på samarbetet mellan kennelklubbarna i dem nordiska länderna gäller detta även dansk hane? Hanen är dansk och jag har provat att söka på hans danska registreringsnummer i Hunddata, utan resultat. Informationen som behövs finns dock i DKKs motsvarighet till Hunddata.

Dokumenten jag tänker på är:
Bestyrkt kopia av registreringsbevis
Härstamning 3 generationer
Kopior HD, ED och ögonlysning
Bekräfteles på hundens danska championat
Testikelintyg från veterinär utf vid/efter 6 månaders ålder

Kommentarer

  • Hej Lisa,

    Ja, det som du behöver bifoga med valpkulls registreringsansökan vid parning med utländsk hane är:

    • Kopia av stamtavlan
    • Kopia på rasbundna hälsoundersökningar.
    • Kopia på eventuella titlar.
    • Testikelintyg utfärdat efter 6 månader

       (Titlar och godkända registrerade utställningsresultat ersätter testikelintyget.)
    Registreringsansökan Valpkull

  • Hejsan!
    när jag skickade in min registreringsansökan på min kull så skickade jag även in en kopia på ögonlysningen som gjordes i norge på godkännd blankett (ECEVO eller va den hette), varför syns inte ögonlysnings resultatet samt goniskopiundersökningen under " veterinär" på min tik på hunddata?? hela kullen står reggad och papprena låg i samma kuvert så jag vet att ni har fått det..???, eller tar det längre tid att lägga in det godkännda resultatet? mvh Kim J
  • Hej,
    SKK registrerar utländska ögonresultat om undersökningen är införd på en ECVO blankett. Scanna in blanketten och mejla den till vet@skk.se så kommer resultatet att registreras.
  • Hejsan okej så en papperskopia är alltså inte godkännd?
  • Hej Kim,
    självklart går det även bra med en tydlig papperskopia, du kan skicka per post till Avel & Hälsa, Svenska kennelklubben Box 771 191027 Sollentuna.
  • Hej,jag har parat en gråhundstik med en finsk gråhund,,han har 7kullar i Finland,,han har HD A,testiklar ua,ögonlysning ua,,Finland ögonlyser de inte längre,,så hanen är topsad 2016 ua.;bägge föräldrar är också topsade ua,men nu får jag inte annonsera i säk eftersom han har flera än 5 kullar och de menar att 2016 är för gammal resultat på ögonen,,det kostar 2000:-att topsa i Finland ska resultatet inte räcka längre?men nog får jag väl registrera valparna om jag skickar alla intyg?
  • Hej Carl-Ivan,
    registrera valparna är inga problem då hanen uppfyller dom kraven.
    När du skickar in registreringsansökan skickar du med hanhundens information.

    Vänliga hälsningar

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.